Tips voor een mooie menukaart

Tips voor een mooie menukaart

Bent u bezig met het opstellen van een aantrekkelijke menukaart? Houd dan rekening mat een aantal belangrijke aspecten van een goede kaart. De aspecten die jou kaart aantrekkelijk maken voor klanten zijn uiteen te splitsen in vorm en inhoud. Hieronder staan beide punten verder uitgewerkt.

Inhoud
De inhoud van de kaart is het belangrijkste onderdeel van een aantrekkelijke kaart. De gerechten die je aanbiedt moeten afwisselend zijn. Dit geldt ook voor de restauranthouder die zich toelegt op een bepaalde specialistische horecabranche. Daarnaast is de keus erg belangrijk. Een restaurant met een verscheidenheid aan gerechten doet klanten terug keren. Pas wel op dat de kaart niet te veel keus bevat, want dan raken klanten het overzicht kwijt.

Vorm
De kaart moet gemaakt zijn voor de klant. De kaart dient dus klantvriendelijk te zijn. Een klantvriendelijke kaart voldoet aan een aantal criteria. Duidelijke sortering van gerechten. Geef de kaart verschillende categorie├źn waaronder een aantal gerechten of dranken vallen. Een lange lijst waarin alles door elkaar staat is onprettig om te lezen.

Daarnaast dient u bij het opstellen van een kaart rekening te houden met de onwetendheid van de klant. De klant heeft niet als u veel technische horeca ervaring en weet soms niet wat er met een bepaald gerechtnaam precies bedoeld wordt. Het is daarom een goed idee om achter de gerechtnaam tussen haakjes een korte en bondige opsomming te geven van de ingredi├źnten van het desbetreffende gerecht. Ten slotte is het van belang dat de kaart goed leesbaar is. Zorg er dus voor dat de letters op de kaart de goede grote hebben.

Kortom
Bovenstaande zaken lijken voor de hand liggend, maar zijn echter de meest gemaakte fouten bij het opstellen van kaarten in de Nederlandse horecagelegenheden. Als jouw kaart voldoet aan de bovenstaande criteria, kun je de menukaart laten printen en zul je vanzelf het succes zien!